سن دندانی چیست و چرا اینقدر مهمه؟

سن دندانی چیست و چرا اینقدر مهمه؟

تعیین سن دندانی در ارتودنسی و دندانپزشکی اطفال برای تشخیص دقیق و راهبردهای درمانی از اهمیت خاصی برخوردار است.  به طور کلی پذیرفته شده است که چندین شاخص رشد جسمی، از جمله سن اسکلتی، دندانی و قاعدگی، بلوغ جسمی، بلوغ جنسی، قد و وزن بدن، می تواند برای تعیین سن تقویمی و ارزیابی رشد و تکامل کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

شاخص های اصلی سن دندانی

شاخص های اصلی سن دندانی

دو رویکرد اصلی مورد استفاده برای تخمین سن دندانی عبارتند از مرحله رویش دندان در حفره دهان و الگوی رشد دندان مشاهده شده در رادیوگرافی  اندازه‌گیری مرحله رویش دندان در حال حاضر روش ترجیحی نیست، زیرا رویش دندان یک فرآیند ناپیوسته است، برخلاف کلسیفیکاسیون دندان، که یک فرآیند مداوم است.  همچنین این روش برای کودکانی که هنوز به مرحله دندانی مختلط نرسیده اند قابل استفاده نیست.

علاوه بر این، این روش تحت تأثیر عوامل موضعی مختلفی مانند شلوغی، کشیدن، انکیلوز، موقعیت‌های خارج از رحم و ماندگاری دندان‌های شیری قرار می‌گیرد.  با این حال، مراحل تشکیل دندان کمتر تحت تأثیر عوامل موضعی قرار می گیرند و می توان با استفاده از رادیوگرافی در محدوده سنی وسیع تری از کودکان ارزیابی کرد.  بنابراین، تشکیل دندان به دلایلی که در بالا ذکر شد، باید به عنوان معیار مطمئن تری برای تعیین بلوغ دندان نسبت به رویش دندان در نظر گرفته شود.

طبقه بندی سن دندانی

ما می توانیم سن دندانی افراد را به سه دسته تقسیم کنیم.  اینها اغلب “وابسته زمانی” نیستند.  مدرس محترم دندانپزشکی، LD Pankey، بنیانگذار موسسه Pankey برای آموزش پیشرفته دندانپزشکی، “سن دندانی” را در سه دسته توصیف کرد.  جوانان، بزرگسالان و سالمندان.

 سن دندانی در حیطه جوانان:

 سن دندانی در حیطه جوانان

به جز مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه معمولی، با درمان های اندک تا حداقلی طبقه بندی می شود.

این بیماران تمیز کردن منظم، شاید مراقبت های قبلی ارتودنسی، چند ترمیم (پر کردن)، مقداری سیلانت و برداشتن دندان عقل داشته اند.

همچنین ببینید :  بهترین انواع فلوراید برای کودکان

این بیماران اغلب از سفید کردن دندان سود زیادی می برند.  این بیماران اغلب نوجوانان یا جوانانی هستند که با آب فلورایددار و مراقبت منظم از دندان بزرگ شده اند.  اینها معمولاً بیمارانی هستند که در سنین نوجوانی تا سی سالگی و بالاتر هستند.

 بزرگسالان در حیطه سن دندانی :

 بزرگسالان در حیطه سن دندانی

بر اساس مشکلات و درمان بیشتر طبقه بندی می شوند.  دندان های متعددی ترمیم شده اند، برخی چندین بار.  برخی از دندان ها ممکن است از بین رفته باشند و با بریج یا ایمپلنت جایگزین شوند.  آنها ممکن است برای بیماری لثه درمان شده باشند یا کانال ریشه و تاج داشته باشند.  مراقبت های زیبایی برای این بیماران معمولاً شامل روکش ها و روکش های چینی است.

آنها معمولاً به عنوان یک بیمار جدید به دنبال معاینه و تمیز کردن، گاهی با یک مشکل خاص، و گاهی اوقات به صورت دهان به دهان یا معرفی، به دنبال راه حل برای یک مشکل خاص هستند.  برخی به دنبال دندانپزشکی آرامبخش هستند تا در مدت کوتاهی و در حین چرت زدن، بسیاری از کارها را انجام دهند و اضطراب دندانی خود را از بین ببرند.

یک سالمند در حیطه سن دندانی :

دندان سالمند اغلب قربانی یا نتیجه مراقبت های دندانی ناقص، ناکافی یا عدم وجود یا “تصله کاری” است.  آنها اغلب دارای دندان های از دست رفته هستند که با پروتزهای جزئی یا پروتزهای کامل جایگزین می شوند یا اصلاً هیچ آنها اغلب داروهایی مصرف می‌کنند که باعث “خشکی دهان” می‌شوند، بنابراین از پوسیدگی دندان رنج می‌برند و در پوشیدن پروتز یا قطعات جزئی خود مشکل دارند.

۳ دلیل اصلی که سبب افزایش سن دندانی می‌شود:

پوسیدگی دندان

پوسیدگی

پوسیدگی:   آیا می دانستید که بین ۳۲ تا ۳۷ نوع باکتری در دهان ما وجود دارد که باعث پوسیدگی دندان می شود؟   پوسیدگی دندان ، به لطف فلوراید، در دسترس بودن مراقبت های دندانپزشکی منظم، و آموزش در مورد اهمیت مراقبت های منظم از دندان رو به کاهش است.   اما برای برخی از افراد، با “ژن های بد” یا افرادی که داروهای زیادی مصرف می کنند، پوسیدگی دندان می تواند شایع و ناتوان کننده باشد.

همچنین ببینید :  دندانپزشکی کودکان اوتیسم چگونه انجام می شود؟

بیماری لثه

بیماری لثه:  بیماری پریودنتال یا پیوره.   در “روزهای قدیم” مراقبت از دندان اغلب نادیده گرفته می شد، زیرا مشکلات زیادی مربوط  برای درمان وجود داشت.   اما اکنون، با وجود ارتباط های شناخته شده و  بین بیماری لثه و بیماری قلبی، دیگر نمی توان این مشکلات را نادیده گرفت.  خوشبختانه، درمان بیماری لثه احتمالاً بیش از هر جنبه دیگری از درمان دندان پیشرفت کرده است.

دندان قروچه

فشار:   این مسئله می‌تواند استرسی باشد که بر روی دندان‌های شما باعث سایش غیرطبیعی (ساییدن) می‌شود. حدود ۱۰٪ از افراد در شب دندان قروچه می‌کنند (در واقع حدود ۲۰٪ از افراد در طول روز دندان قروچه می‌کنند!).  بسیاری از این افراد کاملاً از این وضعیت بی اطلاع هستند، اما دندان قروچه (براکسیسم) می تواند ساییدگی دندان ها را ۱۰ تا ۲۰ برابر طبیعی تسریع کند.

روش های ارزیابی سن دندانی

دندان در حال رشد برای ارزیابی بلوغ و تخمین سن در بسیاری از رشته ها از جمله انسان شناسی، باستان شناسی، علوم پزشکی قانونی، دندانپزشکی کودکان و ارتودنسی استفاده می شود.  شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رشد دندانی کمتر از رشد اسکلتی تحت تأثیر سوء تغذیه و اختلالات هورمونی قرار می گیرد.  دو روش برای ارزیابی سن دندانی وجود دارد، رادیوگرافی و تجسم بالینی رویش دندان.

روش بالینی

روش بالینی برای ارزیابی سن دندانی بر اساس رویش دندان در دهان است.  این روش از آنجایی که نیاز به تجهیزات و تخصص خاصی ندارد و مقرون به صرفه تر است، مناسب تر است.  تشکیل دندان بهترین انتخاب برای تخمین سن است زیرا تغییرات در مقایسه با سایر عوامل رشد کمتر است.  رویش دندان ها یکی از تغییراتی است که به راحتی در میان تغییرات دینامیکی مختلفی که از شکل گیری دندان ها تا ریختن نهایی دندان ها رخ می دهد، مشاهده می شود.  زمان رویش دندان ها نسبتاً ثابت است و می توان از آن برای تعیین میانگین سن رویش دندان استفاده کرد.  ارزیابی سن افراد با معاینه دندان یکی از روش های پذیرفته شده برای تعیین سن است.

همچنین ببینید :  فيشور سيلنت چيست؟

روش های تخمین سن دندانی

روش‌های مختلفی برای ارزیابی سن دندانی تعریف شده‌اند که می‌توان آنها را به‌عنوان روش‌های دیداری، رادیولوژیکی، مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و بافت‌شناسی طبقه‌بندی کرد.

  • روش بصری

روش بصری بر اساس ارزیابی توالی رویش دندان ها در حفره دهان و تغییرات مورفولوژیکی ساختار دندان به دلیل عملکردهایی مانند ساییدگی، تغییر رنگ که از شاخص های پیری هستند، می باشد.

دندان های کاملاً شکل یافته تغییرات پیری را نشان می دهند.  بنابراین، بررسی دندان ها با در نظر گرفتن سایش/ساییدگی دندان، رنگ و لکه های دندان، وضعیت پریودنتال و غیره می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رشد و سن فرد ارائه دهد.

  • ارزیابی رویش دندان

رویش دندان در حفره دهان از یک الگوی زمانی معمولی پیروی می کند.  همانطور که در بخش فوق خلاصه شد، معاینه بصری قوس دندانی فک بالا و فک پایین ممکن است تخمین سن دندانی را تا ۱۲ تا ۱۳ سالگی مطابق با رویش مولر دوم ارائه دهد.

  • سایش و سایش دندان

به عنوان یک روش ساده و راحت، سایش دندان معمولاً به عنوان ابزاری برای تخمین سن افراد استفاده می شود.  به طور طبیعی، سایش دندان با افزایش سن افزایش می یابد.  متناسب با زمان قرار گرفتن دندان ها در حفره دهان است .   این روش نیازی به فرآیند تهاجمی مانند کشیدن دندان یا آماده سازی بافت ندارد.

نوشته شده توسط :

دسته :

مقالات

برچسب ها :

تاریخ : ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت : 9:03 ب.ظ

کلیه حقوق قالب برای دندانپزشک اطفال دکتر قدیمی محفوظ است | طراحی و سئو عصر اطلاعات