دندانپزشک کودکان دکتر سارا قدیمی

علت گاز گرفتگي لب در كودكان…

گاز گرفتگي لب، گونه و زبان در كودكان پس از انجام بي حسي برای درمانهای دندانپزشکی

یکی از عوارض شایع بعد از انجام بی حسی در کودکان، جویدن  بافت نرم  لب یا داخل گونه  و زبان توسط کودک است. که باعث ایجاد یک زخم سفید رنگ در سطح داخل لب یا گونه به همراه تورم می شود.
والدین گرامی:
برای پیشگیری از گاز گرفتگي لب، گونه و زبان در كودكان پس از انجام بي حسي به موارد زیر توجه فرمایید:
✅  ۱. بافت نرم در سمت تزريق، براي بیشتر از يك ساعت بي‌حس خواهد بود. لطفا دقت کنید که  پنبه ای که دندانپزشک در دهان كودك قرار داده در محل مناسب است تا فرزندتان نتواند  بطور سهوی و یا عمدی بافت بی حس دهان خود را گاز بگيرد.
✅ ۲.احتمال گاز گرفتگی در بي‌حسي فك پايين  بیشتر از فک بالا است. و از زمان زدن بی حسی تا ۱ الی ۲ ساعت پس از آن کودک باید تحت نظر باشد.
✅ ۳. در زمان بی حس بودن بافت نرم در ناحیه تزریق، کودک چیزی نخورد.

ممکن است تصور كنید كه علت اين زخم،   عفونت ناشی از  مصرف وسایل غیر استریل و آلوده  و یا سوختگی ناشی از برخورد وسایل داغ حین کار در مطب بوده که كاملاً اشتباه است و فقط نتيجه عدم مراقبت از كودك در زمان بي‌حس بودن لب و زبان، مي‌باشد.

✔📌 در صورت گاز گرفتگی لب و گونه در کودکان:
-♦️در بیشتر موارد احتیاجی به استفاده از انتی بیوتیک نیست.
-♦️ ناحیه زخم را با آب نمک یا سرم، تمیز نگه دارید.
– ♦️بهبودی کامل زخم و تورم ناشی از جویدن، حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.

نوشته شده توسط : دکتر سارا قدیمی